Menopaus

Bismilahhirrahmannirrahhim,
Terasa nak tulis tajuk ni sebab kebelakangan ini dok dengar pasal perempuan nak menopaus atau bahasa mudahnya nak putus haid.Ngeri juga bila dengar sebab sebagai perempuan semuanya akan melalui benda ni sama ada cepat atau lambat, kahwin atau tidak.Dari pengalaman yang aku tengok perempuan yang tak kahwin ni akan melalui menopaus agak perit sikit tu yang buat aku rasa ngeri...Dulu teringat dengan arwah makcik aku bila mana dia dalam proses pre-menopaus ni baru pre belum lagi yang betul-betul.Aku perasan masa tu dia mula termenung je...pastu bila masak masin nya memang nak bagi orang darah tinggi...masa tu tak reti lagi pasal menopaus ni jadi dok ingat dia buat peragailah.Lagipun yang aku tengok orang lebih ingat menopaus ni lebih pada yang berkahwin..Kesian makcik aku ni..masa tu asyik kena marah je dengan maksu ku yalah sebab tak ada ilmu pasal menopaus ni dia kena marah aje tak ada siapa nak faham dia.Aku pulak masa tu remaja lagi aku tak berapa nak faham jadinya aku jadi orang tukang tengok jelah.Topik ni jadi hangat lagi bila kakak kat rumah aku tu mengalaminya....dia jadi panik bila dia mula rasa kesejukan dan rasa kegelisahan yang melampau.Hari aku nak balik sini adik dia call tanya no telefon Ustaz Tengku....mulanya aku rasa takut nak balik rumah sebab ingat rumah tu ada yang misteri ke,rupa-rupanya bila adik dia cerita aku mula faham kakak tu sedang mengalami pre-menopaus.Tapi yang sedihnya dia percaya dia kena ganggu makhluk halus...dok p berubat merata pulak....Bagi aku dia ni rasa teruk bukan apa,sebab dia dah tak tau nak buat apa tu yang menyebabkan dia lebih merasai kesakitan tu.Dia dok ingat dia nak mati...kesian pulak aku tengok...bila aku buat research sikit aku dapati tanda-tanda nak menopaus ni ialah:


  • Kitaran haid akan menjadi tidak stabil di mana kadang-kadang ia berlaku terlalu kerap atau terlalu jarang.
  • Kesakitan sendi
  • Hilang tumpuan
  • Sakit kepala
  • Kemerahan muka
  • Tiada keinginan untuk seks
yang atas tu semua aku tengok ada terjadi pada kakak tu kecuali yang bawah sekali sebab tak kahwin....aku sendiri takut sebenarnya sebab kalau diri kita tak boleh kawal perubahan hormon tu memang hidup akan kacau-bilau dibuatnya....lagi-lagi bagi yang tak kahwin...siapa nak faham karenah kita masa kita mengalami menopaus ni.Perempuan tidak akan sama gejalanya......ermmm...apa pun aku harap aku nanti boleh menempuhi menopaus ni dengan baik....


Comments

Popular Posts