Nikmat Dalam Kemurkaan

Bismillahhirrahmannirrahhim,Alhamdulillah masih ada nafas untuk diriku bagi menikmati islam dan iman,nikmat yang paling berharga.Aku mengaku aku antara hamba yang kadang terlepas pandang nikmat yang Allah bagi pada setiap hambaNya setiap hari dan tak salah aku katakan nikmatNya ada setiap detik kita bernafas.....Betapa kita hamba yang serba kekurangan,setiap saat memerlukan nikmatNya untuk kita jalani hidup kita dimuka bumi ini.Sejajar dengan makna surah Ar Rahman ayat 13 yang bermaksud
  Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan (wahai umat manusia dan jin)?

Rasa diri ini sungguh kerdil bila aku dalami maksud ayat ini, nikmat mana yang aku boleh dustai....mana ada ,carilah ke celah mana pun nikmat mana yang kita boleh kata itu bukan dari Allah....Sungguh aku hamba yang hina yang selalu menidakkan nikmat Allah namun masih Allah bagi dengan rahmatNya...Itu jika dia bagi dengan rahmatNya andai Dia bagi dengan murkaNya...maka tiada makna hidup sebagai hambaNya.Ya aku rasa ramai yang diberi nikmat dengan murkaNya...sebagai contoh seorang hamba yang masih diberi nikmat seperti kesihatan tapi tidak menunaikan kewajipan sebagai hamba...kebanyakkan apa yang aku boleh tengok keliling aku masa susah baru nak ingat pada Allah baru ingat akan nikmat Allah pada diri hamba yang telah ditarik balik.Aku juga dikala iman terhakis mudah lupa pada nikmat yang Allah bagi...aku mulai jadi takut bila aku teringat andai Allah bagi nikmat Nya dengan murka....diberi kesenangan tapi buat maksiat...diberi kebahagiaan tapi sombong, diberi kemudahan pada setiap urusan tetapi meninggalkan tanggungjawab sebagai hamba Dia...
Segala nikmatNya harus kita syukuri dengan menjadi hamba yang menjalankan tanggungjawab kita sebagai hamba.Sentiasa memperbaharui syahadah kita dengan solat 5 waktu, merasai kesusahan dengan berpuasa, membersihkan harta dengan zakat dan sentiasa berharap boleh jadi tetamu Dia dengan menunaikan haji.....
Aku tak reti sangat nak jelaskan namun aku sangat takut andai aku diberi nikmat dengan murka Nya tiada kasih sayang lagi...Ya Allah lindungi hambaMu ini sungguh aku hanya hambaMu yang lemah
                             

Comments

Popular Posts