Siang & Malam

Bismilahhirrahmannirrahhim,Alhamdulillah dengan kurnia iman dan islam....syukur pada Allah yang sentiasa menjaga aib diri ini.Blog ni agak sunyi sebab nak kata tak ada idea ada je rasa nya benda nak dicoretkan tapi bila sekerat jalan terasa buntu terus tak tau nak sambung cmne dan rasa kemalasan yang amat sangat. :) Alhamdulillah hidup ada yang sayang siapa lagi kalau tak Allah, Nabi s.a.w dan IbuAyah....cuba kadang kita ni buta sikit tak rasa kasih sayang tu....hua3 aku ke.Rasa tenang dan aman buat hidup ni bahagia walau pun mungkin tak lengkap dari pandangan manusia....yalah belum ada suami belum ada anak...Kadang tu rasa benggang kat ustaz dan ustazah yang dok bagi ceramah benggang bukan apa ada dikalangan Ilmuan ni menyampaikan ilmu tu seolah2 Allah tu tak adil hanya nak tengok orang dah kahwin je...sedangkan beza antara manusia disisi Allah hanyalah taqwa..Aku tau banyak pahala nya bila kita ni kahwin tapi kalau dah cuba dan dah tawakal dan tak ada jugak adakah kita nak marah pada Allah....Aku sendiri tak faham kenapa manusia ni kadang emo sangat dengan pompuan yang tak kawen yang lelaki diaorang tak lah kalut sangat pun....kalau bagi manusia yang berstatus isteri tu cukup takut dengan pompuan yang dah pegang title andartu takut dah terdesak dan ambik suami diaorang...tolonglah....bukan semua andartu  macam tu mungkin ada tapi tak semua...."don't just only judge but please understand too" amboi keluar pulak pepatah english...he3.Manusia sekarang ni rata-rata hukum dan nilai terus tanpa memahami....aku rasa this is the same isu tapi tak ada kesudahan pun...selalunya manusia-manusia ni bila tengok yang dah lanjut usia tapi tak kawen mesti statement seperti ni keluar..."mak ayah tak cari ke"..."adik beradik tak tolong ke"...."memilih sangat kot"...kadang bukan hanya manusia yang tak ada ilmu aje yang keluar statement macam tu malah yang dah ada title ustaz dan ustazah tu pun suka sangat keluarkan statement yang kadang aku fikir memang jatuh hukum terus...kita ni kalau sebagai orang lain kita kenal ke mak ayah orang lanjut usia ni, adik beradik dia dan diri dia...kadang even kita dah rapat pun kita tau ke kenapa dia tak kawen-kawen.Hanya Allah yang tau apa yang terbaik untuk kita.....aku rasa tak ada manusia ni yang hendak hidup sendiri tanpa zuriat dan teman hidup...ada mungkin hanya sedikit tu pun mungkin ada tragedi dalam hidup tu pun dikira pernah ada rasa untuk hidup berpasangankan...cuma aku rasa agak terkilan sikit yang pak ustaz dan mak ustazah ni kadang bila memberi ceramah atau tazkirah tak fikir dan bagi aku tak punya rasa...memang aku tak nafikan perkahwinan itu akan melengkapkan sebahagian dari agama kita tapi janganlah terlalu mengahkan sangat orang dah kawen ni sampai kan yang bujang dipinggirkan....belum sampai masa je...kan semua tu dah Allah tentukan Jodoh Ajal Dan Rezeki buat apa nak risau lebih yang Allah tuntut tak pulak kita nak risau.....aku memanglah risau jugak tapi aku tak beratkan yang aku beratkan ibadah tu yang penting...aik kenapa aku melalut ni kata nak cerita hal siang dan malam yang aku rasa makin cepat dah sekarang ni pegi cerita pasal kawen pulak he3 isu yang tak akan tamat hingga kiamat....he3...apa pun aku bersyukur apa yang ada cuma menerima dan terus belajar akan ketentuan yang Allah dah tetapkan :) walau siang dan malam makin cepat aku tetap seorang hamba yang lemah dan sentiasa perlu pengampunan Nya...hidup mesti diteruskan sebagai hamba yang memang akan terus diuji....Ya Allah ampuni dosa diri ini dan kedua ibu bapa yang tersayang,kaum keluarga dan semua umat islam yang beriman...adios amigos....mmmmuaaahhhhhh...


Comments

Popular Posts