Berakhirnya 2015

Bismilahhirrahmannirahim,Alhamdulillah dengan kurniaan iman dan islam buat diri yang penuh dosa.Bakal ahli neraka belum tentu jadi ahli syurga walaupun itu yang didambakan.Sentiasa berkehendakan yang baik-baik tapi perbuatan selalu kearah neraka.Takut bila memikirkan mati dan neraka dan hari perhitungan betapa satu pun tiada yang Allah sembunyikan waktu itu.Mungkin bila difikirkan akan rasa malu dan takut tapi sebenarnya waktu itu tiada yang ambil tahu pasal orang lain dah masing-masing hanya kalut dengan diri sendiri.

             Panjang pulak mukadimmah he3.ermmmmm 2015 dah hari terakhir hari ni.Aku lihat ada yang senaraikan apa yang dicapaikan dalam tahun 2015,dapat pergi melancong dapat itu dan dapat ini.Ya aku tumpang bahagia.....nak dibandingkan dengan aku....namun ajar hati untuk bersyukur walau bila aku toleh kebelangkang hari-hari aku penuh dengan airmata dan kesakitan.Aku tak minta dan aku usaha untuk terbaik dalam kehidupan aku namun perangcangan Allah itu lebih baik.Mungkin semua yang berlaku ada hikmah yang paling besar buat aku dihari yang kekal abadi kelak.Fikir jugak banyak dosa cmne nak senang kat akhirat...ayoooo pening memikirkannya.Tak ada banyak yang buat aku rasa ada makna dalam 2015 satu pun yang aku azamkan terjadi.Sebagai manusia aku akui aku sedih dan ada soalan kenapa tapi aku kena terima kan...apa pun yang aku rasa benda tu dah jadi,menerima dan teruskan hidup.

       Walau seperit mana kehidupan yang diberikan aku kena terima dengan hati yang terbuka.Tapi aku nampak ianya makin makan diri ku sendiri.Makin kerap jatuh sakit je tahun.Dah start makan ubat darah tinggi,tahun ni dapat temuduga 2 kali sekali gagal,yang latest tak tau lah....hidup masih sendiri....walau macam-macam dah buat dan paling sedih hutang masih belum langsai.

           Ada masa nya aku terkenang x-sahabat bila difikir balik,walau dia dah buat mcm tu tapi dia lah yang paling baik.....;(. Dia lah sahabat yang sentiasa ambil berat hari-hari bukan hanya hari tertentu.Bukan nak cakap kawan yang baru tu tak baik namun aku faham masing2 dah ada orang yang penting dalam hidup jadi aku kena fahamlah aku ni siapa he3.Hidup diperantauan sama je kalau kat tempat sendiri aku masih jugak sendiri.Kalau cuti panjang lagilah terasa aku ni tak ada sapa-sapa he3.Phone memang silent habis.Berasa nya aku ni tak ada sapa-sapa.kalau tempat keja lagilah memang tak ada sapa nak peduli ko makan ke tidak kihkihkih.......pandai2 lah bawak diri.Aku ni tak sibuk jugak tanya makan apa hari ni,yalah aku dan orang mana sama aku dan apa rasa orang mana sama.terimalah terimalah hakikat nya wahai hati.

                      Wahai tahun 2016 aku berharap sangat2 (1) hutangku dapat dibayar (2)dapat kawen- he3(3) jadi hamba dan anak yang baik (4) dapat anak dah kawen mesti nak anak...... Ya Allah harapan ku meninggi namun Kaulah yang menentukan semua...andai belum jua masanya ajarlah hati aku semakin kuat dan tenang menerima tanpa membandingkan dengan orang lain.....




Comments

Popular Posts