End Of July

Bismilahhirahmannirahim,Alhamdulillah dengan kurniaan Iman dan Islam buat pendosa ini.Hari ni hari terakhir bulan 7 dan tinggal 5 bulan lagi untuk habiskan tahun ni.Ermmm tinggal 3 more days nak sambut birthday yang ke-38 yang mana setiap tahun aku berharap ada sahabat,keluarga yang betul-betul ingat dan akan sambut dengan aku.Itu aku rasa mimpi yang belum pasti jadi realiti,hanya mampu berangan dan menerima seadanya hidup ini.


     Lama dah tak update dalam blog ni , niat nak update hari-hari but jadi down bila aku tengok apa yang nak aku updatekan hanya benda yang sama tiap hari.Belum ada hari yang betul-betul buat aku gembira but i have to accept it.Sentiasa mencari ruang dan waktu membaiki diri tapi kenapa aku rasa hari-hari aku semakin teruk,Allahuakbar kuatkan aku Ya Allah demi hidup yang telah kau amanahkan demi tanggungjawab pada satu jasad kurniaan Mu Ya Allah.Lately ni perasaan sedih kerap hadir,sunyi jangan cerita everyday hampir membunuh jiwa yang sarat dahagakan kasih sayang seseorang.Betapa keadaan sekeliling menghimpit aku menjadi sempit sampaikan aku tidak mampu lagi untuk melihat jalan keluar pada setiap masalahku.Hanya perasaan benci dan geram semakin banyak dalam jiwa kecil aku ni.Arghhhhh aku sendiri kadang rasa tidak mampu untuk hadapi apa yang aku kena lalui tapi have to.


    Masalah sendiri yang tidak pernah selesai,tambah dengan masalah keluarga kadang buat aku terfikir apalah dosa hingga kami sekeluarga diuji sebegitu rupa.Aku lihat mak dan ayah tenang orangnya tapi dalamnya aku tak tahu.Ayah nampak tenang namun kadang dengan kelakuan dia aku tahu dia kecewa dengan anak-anaknya.Mak dimulut asyik bagitau dia ok dia terima dia tak kisah tetapi melalui tingkah laku dirinya aku tahu dia kecewa.Aku...sebagai anak aku juga telah mengecewakan kedua orang tua aku tapi apa yang mampu aku buat,hanya mampu berdoa saja.Tahun ini kakak yang no.2 pula bercerai,oklah mak dan ayah menerima daripada bersuamikan lelaki yang tidak bertanggungjawab lebih baik bercerai namun peragai kakak buat aku sakit dada ketika bercuti raya lepas.Aku sendiri tidak boleh nak jelaskan peragai kakak itu bagaimana namun ianya cukup buat hati aku sakit.Kesiankan orang tua yang kena hadap peragai dia.Ada rasa nak menegur tapi mak larang sebab tak nak jadi gaduh.Memang kena bersabar banyak.Itu baru kakak yang no 2 belum yang sulong lagi.Nasiblah kakak no 3 tu jauh namun baru-baru ni dia menceritakan masalahnya buat aku rasa sedih sebab tak boleh nak tolong.


    Masalah yang aku sendiri tak tahu bila akan selesai.Masalah aku yang tak berkahwin lagi ni pun tak selesai2 macam mana aku nak selesaikan masalah orang lain.Hati aku terasa bila aku melihat kehidupan seorang bekas penagih dadah disini.Hidup yang sentiasa dibantu,walaupun bekerja dan diberi gaji tapi masih mengatakan tidak mampu.Diberi rumah percuma tanpa perlu membayar sewa bulanan ,letrik dan air.Kehidupan bekas penagih ni bila ditengok sangat mewah,baju berganti baju,handbag berganti handbag,makan dikedai mewah2.Bila diberi musibah ramai yang membantu walaupun dia ni tak solat dan hisap rokok walau dia ni perempuan.Aku mula terfikir untungnya dia ,ya dia dah sedar atas kesalahan dia dan aku tengok betapa Allah sayangkan dia...aku ermmm usaha mencari rezeki lebih pun dah susah sekarang ni.Nak tanggung diri sendiri pun Allah kena sabar banyak tapi siapa yang nak ambik tahu sapa yang prihatin sedangkan Allah pun tak pandang diri ni.
Siapa nak ambil peduli...akan ada orang ambil tahu mungkin disaat aku sudah tiada.Begitulah manusia disaat kita menceritakan masalah kita diaorang hanya boleh jadi pendengar dan bukan menyelesaikan.Bila sesuatu yang buruk berlaku barulah diaorang masing2 mengatakan kenapa tak tolong dulu.

     Aku hanya mampu untuk berdoa sekarang.Anxiety aku dah datang balik.Kemurungan dah datang,aku sendri tidak boleh kontrol mood yang sekejap elok sekejap tak.Namun sapa yang hendak ambil peduli andai Allah pun tidak ambil peduli.

      Image result for gambar geram

Comments

Popular Posts