Azam & Tahun Baru 2020

Bismilahirahmannirahim,Alhamdulillah dengan kurniaan Iman dan Islam.😉 Dah msuk tahun baru ,aku masih seperti biasa ,perjalanan hidup yang tiada perubahan masih pada pusingan yang sama.Hari ni pergi ambik darah rutin biasa walaupun dah masuk tahun baru.Masih belajar untuk sepositif yang boleh dan kurangkan merungut.Belajar untuk bagi yang terbaik setiap hari walaupun hati kadang-kadang down yang amat sangat.Aku ni belum kawen dan tak ada tanggungjawab dirumah,mak ayah jauh adikberadik ada kehidupan sendiri jadi aku ni selalu kan berat memikirkan pasal kerja dan apa yang aku hadap setiap hari.Bekerja dalam situasi atau dengan orang keliling yang kurang membantu memang akan membuat kau rasa tertekan.Lebih-lebih lagi bekerja dengan manusia yang sangat penting diri.Bila didepan bos atau ketua semua pandai berlakon yang jadi mangsa org yang cakap lepas macam aku.kihkihkih.Walaupun kita rasa kita jujur tapi manusia kat tempat kerja aku terutama bos-bos aku tak guna dengan org jujur.Diaorg lebih suka pada anak buah yang pandai mengampu,bodek aka jilat sejilatnya.Walau cmne salahpun anak buah tu buat bos-bos ni akan tutup mata.Jadi mangsa aku yang nak bersihkan apa yang kotor.Entahlah nak cakap lebih pun tak guna dah tua dah keras ko cakaplah apa pun kalau manusia yang selalu anggap diri dia betul payah kau nak tegur.Cuma yang penting aku dan diriku nak berubah ke arah yang lebih baik,bersangka baik,fikir yang baik-baik dan buat yang baik-baik.


 Apa pun yang nak jadi serah saja pada Allah yang Maha Esa,Dia lebih mengetahui apa yang terbaik buat aku.Tahun baru ini aku dimomokkan dengan penugasan semula ,rombakkan atau ditukar bidang tugas yang sedia ada.Walaupun hatiku tak setuju tapi aku kena belajar menerima.Kalau keja swasta kalau ko perform keja akan naik pangkat atau diberi benda yang menyeronokan tapi kat tempat aku keja disebabkan jilat dan orang yang tak buat keja semua yang buat keja jadi mangsa.Benda ni aku tak faham ,satu-satu organisasi yang dah ada staff yang mahir pada keja masing-masing kenapa perlu ditukarkan.Alasan pihak atas nak staff bertukar angin.Bertukar angin apanya.Kalau staff ko dah mahir dan seronok buat keja kenapa perlu nak tukar pada keja yang dia tak reti dan yang seronok pada yang tak reti buat keja.Nak tukar bidang keja tetapi kebajikan staff langsung tak jaga.Meja dan keperluan pekerja tak lengkap tak kalut dan tukarkan staff yang ni memang aku pantang sangat dan buat aku naik angin.ermmm tak faham semua benda nak anggap benda tak penting sampai tak buka fail pun anggap benda kecil.Yalah bala belum kena memanglah akan rasa semua benda kecil je,bila ada bala nanti baru rasa benda kecil tu penting untuk diperbaiki.

Apa yang aku rasa penugasan semula dan rombakkan tak perlu pun yang perlu adalah penambahbaikan.Seperti dipendaftaran apa penambahbaikkan yang perlu dibuat bukan dengan cari salah orang dan tak nampak.Pastu seronok bila apayang ko cadangkan orang atasan dengar walhal ko ko yang nak keluar dari pendaftaran sebab ko nak hilang dan tak buat keja.Letaklah kat mana bila mana ko memang bukan orang yang bertanggungjawab maka keja ko takkan jalan pun dan yang kelakar beria minta anugerah cemerlang.Inilah spesis manusia yang tak pernah cermin diri sendiri.Rasa diri tu dah bagus sangat keja.Anugerah ni biarlah ketua yang tentukan sebab depa je yang boleh menilai bukan diri kita sendiri.Andaikata memang kita ni bagus dan tak dapat lagi itu part rezeki pulak yang penting Allah tahu kita buat keja dan rezeki duit kita tu berkat.

  Allah dok merapu ni keja tak jalan,sekali sekala meluah...apa pun selamat datang tahun 2020.Semoga tahun ini akan datang yang baik dan diriku akan jadi lebih baik.Aamiin

Image result for gambar new zealand

Comments

Popular Posts