Ujian Yang Mampu Aku Tempuh

Bismilahirrahmannirahim,dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.Alhamdulillah dah masuk 17 hari di tahun 2018.Aku masih macam biasa masih dibelenggu dengan masalah yang sama.Hari-hari yang menyesakkan namun hidup mesti diteruskan.Tak berjaya mendapatkan pinjaman tu aku belum lagi sampai ke tahap hendak berbuat sesuatu yang Allah murka.Walaupun peperangan dalam hatiku hanya Allah yang tahu hanya Allah yang faham.Masih hatiku tertanya2 kenapa ujian ini yang masih menimpa diri aku yang aku rasa aku makin lemah dan tak berdaya nak meneruskan kehidupan.Namun hari-hari,siang dan malam terus berlalu tanpa pedulikan apa jua masalah yang aku hadapi.


          Hati yang semakin parah dengan keadaan sekeliling tapi aku masih meneruskan lakonan depan mak dan ayah yang aku ni kuat dan tak ada masalah apa pun hakikatnya dalam jiwa penuh dengan belitan tali yang aku tidak tahu bila aku boleh meleraikannya.Tinggal berapa hari lagi mak dan ayah duduk dengan aku.Aku rasa bersalah sebab tidak boleh memberi sepenuhnya pada diaorang tak mampu tanggung makan dan minum diaorg seperti mana diaorang pernah tanggung aku dulu,sungguh rasa bersalah yang mengunung.Kehidupan sekarang serba serbi duit yang diperlukan.Memang mudah untuk org katakan takkan tak ada duit.Hakikatnya ko sendiri yang tahu betapa susahnya hidup ini.


        Siapa yang nak ko salahkan hanyalah diri sendiri.Diri sendiri yang kena belajar banyak benda dari kesusahan yang ko alami.Kawan dan sekeliling ko belum tentu setiap masa boleh menolong kau.Walau sebaik mana pun ko dan kawan-kawan ko.Susah inilah mengajar diri ko sapa yang ko boleh buat kawan dan sapa yang tak.Sapa yang betul-betul kawan dunia akhirat ko.Duit boleh buat ko byk kawan dan boleh buat kau sendirian dalam kehidupan.Aku tak salahkan kawan-kawan yang tak boleh menolong saat susah yang tak pernah habis.Tapi itulah ujian buat aku sendiri.Allah tahu aku kuat dan boleh tempuh ujian ini.


 2018 azam aku hendak bayar hutang-hutang aku dan aku harap sangat Allah permudahkan aku kalau tak mungkin takdirku memang ke Neraka agaknya.Ada kawan dah mula menagih mana nak ku cari duitnya sedangkan aku sekarang ni pun kesempitan.Nak menyimpan tak pernah yang dapat ada je yang kena guna duit tu.Allahuakbar jahatnya aku ni kan sampaikan satu hal dalam hidup aku pun Allah tak mudahkan :) nak kawen nak anak nak keluarga sampai sekarang ni apapun tak nampak yang nampak cuma zina dan maksiat je.Ditambah dengan kesempitan duit saja menjadikan aku calon Neraka yang berjaya......Allah sampai bila hanya Dia yang tahu...aku entah aku dah tak boleh fikir apa jalan untuk aku buat agar Allah sayangkan aku sama macam org yang pernah sakitkan aku.

    Itu satu kepelikkan buat aku kadang aku juga ingi tahu apa amalan org lain yang buat Allah mudahkan kehidupan diaorg.Aku masih terfikir kawan aku yang putuskan silaturahhim pun masih Allah bagi dia rezeki kawen ,anak dan harta kata yang putus silaturahhim ni  akan disempitkan rezekinya bohong semata aku tgok org tu bahagia je dengan kehidupan dia ,aku masih ditakuk lama bahkan bertambah masalah lagi ada.Ada kawan yang penting diri sendiri asyik nampak salah org aku tengok Allah bagi ujian kejap je dengan suami dia dulu pastu dapat suami yang lebih baik dan walaupun dia ni sakit aku dapat cemerlang tahun lepas Allah bagi dia anugerah anak yang aku takkan dapat pun kalau kawen pun belum lagi.Kalau nak anak haram mungkin senang je.Ya hati ku masih tertanya-tanya apa amalan-amalan diaorg ni hingga Allah sayangkan diaorg sangat.Aku tak payah ambik contoh jauh kakakku sendiri walau berkali sakitkan hati mak aku Allah bagi senang je dia kawen lagi he3 .....entahlah kalau aku teruskan berfikir aku rasa aku boleh jadi gila.

   Sekarang bila aku tengok satu-satu kejahatan hatiku berkata aku tak leh nak salahkan orang yang buat maksiat,yang pinjam along yang jual badan yang mencuri itu 100% salah sebab aku rasa orang keliling dan apa yang dihadapi menyumbang kita ke arah yang buruk itu.


Semoga aku kuat dalam ujian ini dan mampu untuk melunaskan hutang-hutang dan tak kira dengan jalan apa sekali pun.

Image result for gambar pikiran kusut

Comments

Popular Posts