Di Bawah Langit Yang Sama



Bismillahhirrahmannirrahhim,Alhamdulillah dikurniakan kesihatan yang baik dalam melakukan ibadah sebagai seorang hamba.Syukur dipanjangkan usia dapat lagi bertemu tahun Hijrah 1435H bermakna umur pun dah makin meningkat.Azam baru aku rasa azam aku masih yang lama sebab aku belum capai apa2 pun azam aku yang lama namun aku sentiasa belajar dan reda untuk menghadapi ujian-ujian Allah.Belajar untuk lebih bersangka baik dengan Allah dan orang keliling aku...belajar untuk tidak cemburu dengan kebahagiaan orang lain,belajar untuk tidak dengki dan sakit hati,belajar untuk tidak pertikaikan apa yang Allah telah tentukan untuk aku.....belajar untuk istiqamah dalam melakukan apa yan Allah tuntut pada aku sebagai hamba.Baru-baru ni ikut budak-budak pejabat ke utara menghadiri walimatulurus seorang staff kat sini.Alhamdulillah pergi dan balik dengan selamat dan mendapat pengalaman  baru.....Ya walau kita dibawah satu langit yang sama tapi aku rasa kelainan bila ada di utara dan dekat sini...mungkin hati sudah jatuh cinta pada bumi yang masih belum banyak tercemar buat jiwa tenang dan damai.....pada tumbuhan yang menghijau...sawah padi yang yang subur...bunga-bunga yang warna-warni...hilang sekejap apa yang serabut dalam jiwa ni...:) sungguh walau penat aku rasa satu kelegaan...walau bila balik sini kena fikir balik masalah yang belum ada penyelesaian...sentiasa belajar untuk menerima apa pun yang telah ditentukan walau ada kala aku terjatuh lagi...Di bawah satu langit yang sama tak bermakna nasib kita juga sama...aku mula belajar walau siapa pun kita apa pun akhlak kita peragai kita bila sesuatu itu sudah Allah tentukan buat hambaNya maka akan terima apa yang Allah dah tentukan..Usahlah nak pertikaikan sebab itu memang dah ditentukan..aku belajar menerima itu lah bahagian masing-masing dalam dunia ni.Walau hidup tak seceria orang lain aku sendirilah yang punya cara untuk mewarnai hidupku In Shaa Allah...

Gambar bersama Pengantin

Comments

Popular Posts